Lezing Historische Wegenatlas NL in Theater de Fransche School
Nieuws
1.013
keer gelezen
CULEMBORG • Het boek Historische Wegenatlas NL wordt door de uitgeverij WBooks als eerste getoond in Culemborg op dinsdag 23 april om 19:30 uur in Theater De Fransche School in Culemborg.
Het boek wordt hier als eerste getoond omdat de stad met de ligging aan het water en het spoor een niet onbelangrijke plaats inneemt in het verhaal.
Martin Berendsen en Paul Brood
De lezing en boekpresentatie over het ontstaan van wegen in Nederland wordt gehouden door Martin Berendsen en Paul Brood.
Je zou denken dat het in ons grotendeels vlakke land altijd gemakkelijk is geweest om je van A naar B te verplaatsen, maar niets is minder waar.
Grote delen van het land waren te drassig
Grote delen van het land waren te drassig, de woeste gronden ondoordringbaar en de zandpaden die wel begaanbaar waren, liepen met een grote boog om de vele binnenmeren of werden om de haverklap doorsneden door kleine of grotere rivieren. En waar dat niet lukte, moesten de inwoners letterlijk op zoek naar de ‘doorwaadbare plaats’.
Tot op de dag van vandaag zijn delen van ons wegennetwerk gebaseerd op die oude doorgangsroutes, met de Drents-Groningse Hondsrug als misschien wel het bekendste voorbeeld. Het is dan ook niet verwonderlijk dat juist in Nederland al die binnenwateren een formidabel transportnetwerk opleverden.
De typisch Nederlandse burgerlijke cultuur heeft al vanaf de zestiende eeuw gezorgd voor een van de allereerste vormen van openbaar vervoer: de trekschuit. Hoe kan het ook anders: ons eerste OV-netwerk bestond uit trekvaarten en jaagpaden.
Routes van de postwagens
Samen met de beurtvaarten over de Zuiderzee en de routes van de postwagens vervoerden de strak gereguleerde diensten van trekschuiten boeren, burgers en buitenlui.
Eind negentiende, begin twintigste eeuw beschikten grote delen van Nederland over een minstens zo fijnmazig netwerk van buurttrams en -spoorwegen. Ze zijn verdrongen door het massale autogebruik dat na de Tweede Wereldoorlog goed op gang kwam, maar in Historische Wegenatlas NL is te lezen dat delen van die oude streeknetwerken in de eenentwintigste eeuw zo weer in gebruik kunnen worden genomen.
Zoiets bedenk je alleen in Nederland…
Het zou dagelijks kilometers file schelen. Of zou Rijkswaterstaat alweer nieuwe asfalteringsplannen op de plank hebben liggen? Rijkswaterstaat?, zou een gemiddelde buitenlander denken: die gaan toch niet over de wegen? Ja hoor, in Nederland is zelfs het wegverkeer een kwestie van Rijkswaterstaat. De ‘droge Waterstaat’ noemen ze dat, ter onderscheiding van de ‘natte Waterstaat’. Zoiets bedenk je alleen in Nederland…
Martin Berendse & Paul Brood belichten in de lezing ‘Het ontstaan van wegen in Nederland’, georganiseerd door het Historisch Genootschap Voet van Oudheusden de transportroutes en -bewegingen in en door de Lage Landen bij de zee.
De lezing is gratis toegankelijk voor iedereen, maar vol is vol.
www.voetvanoudheusden.nl