Het team van Roze Bunker voor hun gerenoveerde boerderij die dienst doet als kantoorruimte.
Het team van Roze Bunker voor hun gerenoveerde boerderij die dienst doet als kantoorruimte. (Foto: Arno voor de Poorte)

Roze Bunker: van design tot fruitsiroop

  •   keer gelezen

CULEMBORG • Sinds een jaar is er in Culemborg, aan de rand van het industrieterrein, een eigenzinnig gezelschap creatievelingen gevestigd. Ze noemen zich de Roze Bunker of de Fruitslagers. Dit laatste klinkt Betuws, maar van origine komen ze uit Utrecht. Jeroen Groot (29), die de zakelijke kant van de Roze Bunker stroomlijnt zegt dat ze tussen het fruit thuishoren. “Er waren meer redenen om naar de Betuwe te komen. Culemborg is ook gewoon een leuke stad met grootstedelijke voorzieningen, vooruitstrevend en toch plattelands van karakter.”


Jeroen vertelt dat zijn compagnon Emile Corre (27) de oprichter is van de Roze Bunker. “Hij is de geestelijk vader en heeft veel ideeën. Hij had in den beginne geen grootse dromen over de Fruitslagers; het was meer één van de duizend ideeën uit zijn schetsboekje. Ik ben erbij om zijn agenda zo leeg mogelijk te houden. Ik doe kortom alles wat een creatief hoofd in de weg kan staan, dus: de organisatie en de logistiek.” Productiechef Tom van Steijn zorgt ervoor dat alles in de productie op rolletjes loopt. Mélanie Corre, de zus van Emile, doet alles wat met de stijl en de beelden van de Roze Bunker te maken heeft. Sales en social media zijn in vertrouwde handen van respectievelijk Gido Terheijne en Miriam Groot.  

Disbalans

In de omschrijving van Jeroen is de Roze bunker ‘een club die de frisdrankindustrie bevraagt’. “We willen de disbalans in die sector zo veel mogelijk opheffen. Frisdrank bestaat voor 90 % uit water, terwijl de beste kwaliteit gewoon uit onze kraan stroomt. Wij zijn in staat om siroop te maken die één krat in één fles concentreert. Daarmee gaan we de verwoestijning van het landschap tegen” Ook het verwerken van reststromen is een belangrijke pijler onder de Fruitslagers. “Met heel veel creativiteit en speelsheid willen we laten zien wat er scheef zit in de frisdrankenindustrie. Fruit is in de meeste gevallen een ingrediënt dat je als consument tevergeefs zoekt in je frisdrankje. Dat vullen ze met smaakmakers.” De Fruitslagers mengen puur fruit plus verse kruiden met suiker en maken daar een siroop van. Zeven delen water erbij en je hebt een pure en lekkere frisdrank volgens Jeroen. “In de culinaire wereld grijpt men vaak terug op de oude ambachten. Wij proberen dat ook te doen en dit uit te dragen. We bedenken op deze manier oplossingen voor ‘problemen’ die we in de markt tegenkomen.” 

Trend

Jeroen zegt dat de siropen met eigenzinnige namen als bloesem power, wilde ijsthee en madame gember aansluiten op de trend dat een groeiend aantal consumenten de behoefte heeft om te weten waar de ingrediënten vandaan komen. Transparantie kortom. “We zijn sowieso trots op onze ingrediënten. Bovendien past het in deze tijd van circulariteit, duurzaamheid en de wederopbouw van de diversiteit. Wij vinden dat we daar een voorbeeldfunctie in hebben. Vandaar dat we zo veel mogelijk lokaal zaken doen. Uiteindelijk is frisdrank er voor iedereen.” Het zakelijke brein van de Roze bunker ziet dat er op dit moment veel duurzame en innovatieve consumenten ‘aanslaan’ op de siropen. “Wijzelf maken daar geen onderscheid. We streven wel een gezonde groei na, maar blijven eerder onze duurzame principes trouw dan voor groot, groter, grootst te kiezen. Er is voldoende ruimte, dus we gaan door zoals het nu gaat.”

Vertaalslag

De mede-eigenaar van de Fruitslagers erkent dat het voor de consument lastig is om de vertaalslag te maken van de prijs van een fles siroop naar een glas frisdrank. “Terwijl die prijs voor een glaasje ‘aanmaak’ hetzelfde is als voor een glas cola. Ik geef toe dat we in de hogere prijscategorie zitten. Bij de horeca rekent men wel per glas. Bij Caatje aan de Lek serveren ze bijvoorbeeld onze siropen ook. We zien het bewustzijn stijgen en onze omzet een dito beweging maken.” Over de start van de Fruitslagers vertelt Jeroen dat deze ook afwijkend was. “We zijn begonnen met leveren op een mega-evenement: de Dutch Design Week. De restanten van de siropen hebben we vervolgens verkocht aan de horeca.” 

Arno voor de Poorte
Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten