Logo culemborgsecourant.nl


Wethouder Monica Wichgers gaat voor een winkelhart met beleving.
Wethouder Monica Wichgers gaat voor een winkelhart met beleving. (Foto: )

Culemborg moet open lucht warenhuisgevoel krijgen

"Mogelijk model voor andere historische steden"

Jan Woldberg

Onlangs werd in de Barbara kerk in aanwezigheid van wethouder Monica Wichgers het nieuwe merk voor de Culemborgse binnenstad CLMBRG gepresenteerd. De binnenstad moet daarmee een plek met meerwaarde en beleving worden waar gasten graag terugkomen en niet alleen om boodschappen te doen. Door regelmatige evenementen en verrassende winkels moet de binnenstad een open lucht warenhuisgevoel krijgen.

Culemborg - Net als zoveel steden heeft ook Culemborg te maken met leegstand en een eenzijdig winkelbestand en daar wil Wichgers wat aan doen. In gesprek laat zij gepassioneerd horen wat Culemborg kan verwachten. Wichgers: “Wij hebben in tegenstelling tot andere steden het voordeel dat wij een aantrekkelijke historische binnenstad hebben met een rijke historie. De binnenstad van Culemborg is gastvrij, verrassend, veelzijdig en eigenzinnig. Wij streven naar een aantrekkelijk, levendige en toekomstbestendige binnenstad, waar de Culemborger trots op is."

Ruimte voor eigen verhaal

Om meer binding te krijgen met de binnenstad kunnen de inwoners hun verhaal toevoegen aan de rijke historie van de binnenstad. Daarom is voor CLMBRG gekozen. De klinkers zijn uit Culemborg gelaten zodat er ruimte is voor een eigen klank . Om de entree naar het centrum aantrekkelijk te maken zullen in de straten naar het centrum muurtekeningen worden gemaakt waarbij de bezoeker het gevoel krijgt er bijna te zijn. De eerste stap in de aanloopstraten is gezet met de vergroening van de gevels, waar de stenen in de gevels werden verruild voor kleurrijke planten.

Unieke samenwerking

Wichgers is blij met regisseur binnenstad Manoli Martin-Camuñas Romero die een unieke samenwerking met gemeente, ondernemers en pandeigenaren heeft gerealiseerd. Er zijn vier werkgroepen opgezet om de binnenstad een boost te geven; aantrekkelijke omgeving, sfeer en beleving, aanpak leegstand en marketing en promotie. Deze laatste groep gaat aan de slag met het merk .Ook zal er een matchmaker worden aangetrokken die samen met de pandeigenaren en de gemeente in een soort ruilverkaveling winkels gaat verleiden die het beste passen in het nieuwe concept.

Nieuwste gilde

Wichgers: “Wij gaan het nieuwste gilde van Nederland op richten. Een samenwerking van ondernemers en betrokkenen die kennis en kunde delen en in groepen op weg naar een toekomstbestendige binnenstad. Dit is een hele kluif maar ik hou ervan om daar mijn tanden in te zetten.” Zij hoopt dat naast de gemeente ook de provincie en diverse fondsen nut en noodzaak inzien van dit ambitieuze project, wat wel eens model zou kunnen staan voor vergelijkbare historische stadjes met een leeglopend winkelhart.

Lees ook

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden