Logo culemborgsecourant.nl


De Chevrolet Biscayne van Arjen Spaander.
De Chevrolet Biscayne van Arjen Spaander. (Foto: Harco Beens)

Rondrijden in een museumstuk

'Onderweg waan je je panoramisch in een vissenkom'

Eric Jansen

Arjen Spaander is trotse bezitter van een Chevrolet uit 1958. Wat is de geschiedenis van zijn auto en hoe is het om in zo’n bijzondere oldtimer te rijden?

Culemborg - Spaander is opgegroeid met liefde voor oude auto’s: zo reed zijn opa na de oorlog al in een Chevrolet Bel Air. Ook zijn vader houdt van oldtimers. Zelf kocht Spaander zijn 4-deurs Chevrolet Biscayne Sedan met 6 cilinders in 2018 via Marktplaats.

Touch

Chevrolet had in de jaren ’50 over de hele wereld autofabrieken. Delen van Spaanders auto kwamen uit Amerika, maar deze werd uiteindelijk in een Antwerpse fabriek gemaakt, bleek uit de papieren van de vorige eigenaar en het chassisplaatje. Daardoor heeft de auto een Europese ‘touch’; in plaats van een mijlenteller is er een kilometerteller en veiligheidsglas in bevestigd. Van dit type zijn ongeveer zevenduizend exemplaren gemaakt in België.

Uit de papieren bleek ook dat de eigenaar van daarvoor een man uit Gent was, wellicht de eerste koper van de auto die tot 2011 reed. Het is nog een leuke gedachte om meer te weten te komen over deze eerste koper. De oorspronkelijke kleur was roomwit, later is de auto gedeeltelijk donkerblauw overgespoten.

Er bleken wel reparaties nodig te zijn: zo verving Spaander (zelf ex-monteur) onder meer de remleidingen en was keuring door de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) nodig. Een jaarlijkse Apk-keuring is vervolgens door de leeftijd van de auto niet meer nodig.

Liefde

Vergeleken met bijvoorbeeld Cadillac was de auto een “goedkopere middenklasser” in zijn tijd. Maar Spaander vertelt gedetailleerd en met liefde over de vele bijzonderheden van zijn Chevrolet: ,,De auto is twee meter breed en ruim vijf meter lang. Hij heeft drie versnellingen en weegt 1760 kilo. Men lette toen niet zo op zwaarte, lengte of brandstofverbruik.

Als ik 90 rijd, verbruikt hij ongeveer 1 op 5! Er werd zoveel mogelijk gebruik gemaakt van symmetrische lijnen in het design, wat het ook zo mooi maakt”. De waarschijnlijk nog originele (bijzonder!) zilvergrijze bekleding is van skai, wat de inzittenden tijdens een rit in de zomer aan de grote banken doet ‘kleven’. Door de afmetingen past de auto in veel garages niet, Spaander stalt hem daarom in een grote garage elders, tussen andere oldtimers. Andere nadelen zijn het enkele remsysteem, het ontbreken van stuurbekrachtiging en het al genoemde benzineverbruik.

Vissenkom

Spaander maakt met zijn partner, vader of vrienden per jaar tien tot vijftien ritten met de auto: ,,Het is echt een auto om heerlijk een middag mee te gaan rijden. Doordat er zoveel glas in zit, waan je je onderweg panoramisch in een vissenkom. Hij is opvallend stil, deint als een boot heen en weer en is heel ruim. Je voelt je al rijdend teruggeworpen in de tijd, in een geconserveerd museumstuk”.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden