Logo culemborgsecourant.nl


Vrijwilliger Kees Bongenaar bij het uitgiftepunt Culemborg
Vrijwilliger Kees Bongenaar bij het uitgiftepunt Culemborg (Foto: Eric Jansen)

'Dit is heel dankbaar werk om te doen'

Eric Jansen

De Voedselbank Rivierenland heeft uitgiftepunten in Tiel, Beneden-Leeuwen, Geldermalsen en Culemborg. Joke Steigerwald is er algemeen coördinator en werkt samen met ruim 35 vrijwilligers. Ze vertelt over het werk van de Voedselbank en de invloed van de huidige coronacrisis.

Culemborg - Mensen kunnen bij de Voedselbank terecht als zij bijvoorbeeld werkloos worden, te weinig inkomen hebben of moeten wachten voordat hun uitkering is toegekend. Er zijn normen wat men per maand financieel overhoudt om in aanmerking te kunnen komen voor hulp. Daarnaast loopt de aanmelding altijd via hulpverlening (zoals het Maatschappelijk Werk of ambulante begeleiders) of een bewindvoerder. Vaak is er dus ook sprake van schulden of loonbeslag en is de hulp vanuit de Voedselbank een tijdelijke aanvulling om problemen te helpen oplossen.

Op vaste tijden kan men wekelijks een voedselpakket komen ophalen bij één van de uitgiftepunten. Het bevat vooral producten als brood, vlees, koffie, verse groenten en fruit. Deze producten krijgt de Voedselbank van grote bedrijven, distributiecentra, groothandels en particulieren. Naast de voedselpakketten worden er door samenwerking met Stichting ‘Jarige Job” ook verjaardagsboxen uitgereikt aan kinderen van de cliënten. Hierin zitten producten om uit te delen en om thuis te versieren. Het Culemborgse uitgiftepunt bevindt zich in Rode Kruis-gebouw aan de Otto van Reesweg.

Corona

Steigerwald vertelt dat de Voedselbank aan het begin van de Corona-crisis duidelijk minder producten kreeg aangeboden, doordat er toen veel gehamsterd werd. Dat is nu gelukkig voorbij. Het werk wordt momenteel door ongeveer twaalf vrijwilligers uitgevoerd. In heel Nederland steeg de afgelopen maanden het aantal mensen dat een beroep doet op de Voedselbank; dat geldt ook voor de Voedselbank Rivierenland. Er kunnen nu geen intakegesprekken plaatsvinden met nieuw aangemelde cliënten. In plaats daarvan worden noodpakketten geleverd, bijvoorbeeld aan mensen die net hun baan zijn kwijtgeraakt of moeten wachten op hun bijstandsuitkering.

In Tiel en Culemborg was voor de Corona-crisis een winkelsysteem, waarbij cliënten producten zelf konden uitkiezen. Nu worden voedselpakketten helemaal klaargemaakt en buiten uitgereikt door de vrijwilligers. Steigerwald: "Hierdoor zijn onze contacten met de mensen veel vluchtiger geworden. Er is nu eigenlijk geen gelegenheid voor een persoonlijk praatje."

Steigerwald werkt sinds 2006 bij de Voedselbank: "Dit is heel dankbaar werk om te doen. Je kunt iets betekenen voor je medemensen, die je blij maakt met de voedselpakketten. Van wat ik hier de afgelopen veertien jaar gehoord en meegemaakt heb kan ik een boek schrijven!"

Lees ook

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden