Foto: Aangeleverd
ingezonden mededeling

Ondersteuning bij de voorbereiding van een marathon

  •   keer gelezen

Als je een marathon gaat lopen is een goede voorbereiding het halve werk. Naast dat je een conditie moet gaan ombouwen, zijn er ook bepaalde spullen die niet kunnen ontbreken in de voorbereiding op het rennen van een marathon. 


In deze blog vertellen we je welke dat zijn, zodat jij optimaal bent voorbereid.

Marathontraining
Het ligt er natuurlijk aan wat voor marathon je gaat lopen en hoe je huidige conditie is. Gemiddeld trainen mensen zo’n 12 tot 20 weken voordat een marathon begint, dit verschilt per persoon en aan de hoeveel hardloop ervaring iemand al heeft. Maak een persoonlijk trainingsschema en plan rustmomenten in. Ook is het goed om de gemiddelde hardlooptijd bij te houden. Hierdoor kan je in de gaten houden of je op het goede niveau zit en de beste tijd voor jezelf tijdens de marathon neer kan zetten.

Spullen
Naast het hebben van een persoonlijk trainingsschema, is het hebben van goede spullen net zo belangrijk. Goede hardloopschoenen en kleding zijn een prioriteit. Bij het kopen van hardloopschoenen is het goed om een maatje groter te nemen dan je normale maat. Ook is het kopen van dure schoenen, niet per definitie beter dan een goedkopere versie. Voor een optimaal herstel van je spieren, kan je gebruik maken van Olfit. Door steunkousen te dragen na het sporten zorgt het ervoor dat je spieren beter herstellen. Heb je daarnaast last van gevoelige enkels, dan kan het dragen van een braces een bescherming bieden en voorkomt het dat je misschien de marathon niet kan lopen door een blessure. 

Voeding
Ook voeding speelt een rol bij de voorbereiding van een marathon. Naast genoeg water drinken, moet je er ook voor zorgen dat je genoeg koolhydraten in je lichaam hebt. Vooral als je langer dan 90 minuten gaat lopen. Voor je trainingen kun je het ontbijt overslaan, maar op de dag van de marathon heb je zeker deze voedingswaarden nodig. Het doel van een marathon is namelijk niet om gewicht te verliezen, maar om de finish te halen. Maar ook tijdens de marathon kan je voedingsmiddelen gebruiken, zoals een reep of energiedrankje. Neem ook optijd deze voeding en wacht niet tot je vermoeid raakt.

Wanneer je een marathon gaat lopen, is het hebben van een persoonlijk schema belangrijk. Ook het hebben van goede sportattributen kan niet ontbreken, zoals steunkousen of braces. Wanneer je het schema en de sportspullen hebt, kan je met je voeding in de weer gaan. Op deze manier zul je de finish van jouw marathon halen!

Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten