Ondernemer en initiatiefnemer van de VRIJstadPAS Culemborg Raijmond Rison
Ondernemer en initiatiefnemer van de VRIJstadPAS Culemborg Raijmond Rison (Foto: Arno voor de Poorte)

De VRIJstadPAS voor lokale bestedingen

  •   keer gelezen

CULEMBORG • De VRIJstadPAS is een lokale cadeaukaart die alleen te besteden is binnen Culemborg. Initiatiefnemer en ondernemer Raijmond Rison (57) van modezaak Culemborgse Mannen, biedt daarmee een alternatief voor landelijke en online kaarten die ervoor zorgen dat het geld de Lekstad uitvliegt. “Dat halen we hiermee terug. Lokaal besteden is nu actueler dan ooit.


Rison liep al vier jaar met het idee voor een lokaal spaarsysteem rond vertelt hij. “Door COVID-19 is dit meer onder de aandacht gekomen. Met leverancier Group Card uit Almere hebben we dit doorontwikkeld. In de gemeente Ronde Venen hebben zij voor de eerste keer dit idee ‘neergezet’. Inmiddels is dit concept uitgerold naar meer dan twintig plaatsen. Iedere plek heeft een unieke opzet.” 

Oogmerk

Het oogmerk van deze giftcard bestaat hierin dat een gever of koper van de kaart er een bedrag op laat storten. Bijvoorbeeld € 50,-. Dit kun je vervolgens alleen in Culemborg besteden. “Daarmee is het een sympathiek en verbindend alternatief voor al die andere kaarten die de omzet Culemborg laten uitvliegen,” zegt de initiatiefnemer. Vorig jaar november heeft hij een prijsvraag gewonnen van het Ondernemersfonds Culemborg. Dat heette ‘Het idee voor Culemborg’. “Daarmee heb ik € 20.000,- in de wacht gesleept om mijn idee voor een lokale cadeaukaart tot werkelijkheid te maken. Zo had ik plots een startkapitaal om een langgekoesterde wens in vervulling te laten gaan. Ik ben daar - zeker richting de Kerst - heel blij mee.” Volgens Rison werkt het nog altijd zo dat consumenten eerst iets tastbaars willen zien. “Dan wordt het pas wat. Nu kan ik mensen ook echt iets laten zien.” Nu is het de vraag hoe de consument zich hieraan gaat overgeven en eraan gaat wennen. “Het zou fantastisch zijn als ze deze in hun kerstpakket aantreffen aan het einde van het jaar. Er zijn nu twintig ondernemers en culturele instellingen uit Culemborg die aangesloten zijn bij de kaart.” Trots merkt de initiatiefnemer op dat C.V.V. Vriendenschaar er onlangs 250 stuks van een tientje heeft gekocht om ze als presentje aan de vrijwilligers te overhandigen. “De club is tevens een inwisselpunt. Dat geldt ook voor Elk Welzijn. Die hebben er trouwens onlangs ook 130 aangeschaft. En dat is precies wat we willen met deze cadeaukaart: elkaar versterken. Iedere Euro doet dubbel goed.” In de beleving van de Culemborgse ondernemer is dit dé manier om ervoor te zorgen dat de bestedingen in Culemborg blijven. Hij geeft als voorbeeld het mantelzorgcompliment. Dat vertegenwoordigt een waarde van € 40.000,-. “Als je die op de VRIJstadPAS laat storten, dan zorgt de gemeente ervoor dat dit op een sympathieke manier in de Lekstad blijft.” 

Consumentenvoordeeel

Het voordeel van deze nieuwe pas is dat mensen meer een goed gevoel bij de stad hebben denkt Rison. “Vandaar het ontwerp met de brug in het logo. Die staat voor verbinding. Dit pasje is erg leuk om in handen te hebben. Er spreekt saamhorigheidsgevoel uit.” De volgende stap in deze ontwikkeling is een loyaliteitskaart. Dan komt er een beloningssysteem met euro’s op. “Zo heeft een klant de vrijheid om dat ergens anders te gaan besteden. De systematiek daarvan is dat we kleine virtuele portemonnees maken. Ieder euro kunnen we dan oormerken, een bestemming geven. Bijvoorbeeld: bij tweehonderd euro besteding, gratis toegang tot het Elisabeth Weeshuis. Ik kan dan zelf bepalen naar wie ik als ondernemer doorverwijs.” Tegoeden blijven twee jaar geldig. In de toekomst wordt het pasje nog persoonlijker en krijgt het een app-vorm. “Dan hoef je de kaart niet meer mee te nemen. Het kan zelfs zo groeien dat je er geld opzet en er bijvoorbeeld in de kantine van Vriendenschaar een patatje mee gaat kopen.” Rison zegt over zichzelf dat hij van het verbinden is en het samen doen. “Ik wil graag in zo’n wereld leven. Ik geloof erin dat we samen het verschil kunnen maken. Alle ondernemers verstaan hun vak. Waar we voor op moeten passen is dat we geen individuele winkeltjes worden. Met deze kaart krijgen we herkenbaarheid.”

Arno voor de Poorte

Arno voor de Poorte
Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten