Logo culemborgsecourant.nl


Jasper van Everdingen en Willem Jan Coenmans zijn de kartrekkers van het lokale initiatief 'Wees loyaal, koop lokaal'.
Jasper van Everdingen en Willem Jan Coenmans zijn de kartrekkers van het lokale initiatief 'Wees loyaal, koop lokaal'. (Foto: Evert Scheffer )

'Wij zijn er voor alle ondernemers'

De coronacrisis heeft de wereld in zijn greep. Gezien de toename van positief getesten, zal dat maar zo niet voorbij zijn. Sommigen menen dat er nog veel meer maatregelen in de pen zitten dan waar iedereen zich nu aan zou moeten houden. Als die waarheid worden, wordt gevreesd dat dat de nekslag is voor nog veel meer grote en kleine ondernemingen.

CULEMBORG - 'Wees loyaal, koop lokaal' is een initiatief waarvan het de bedoeling is, de lokale consument te koppelen aan de lokale ondernemer.

Veruit de meeste ondernemers, groot en klein, maken momenteel zware tijden door.

De onzekerheid bleef aan, winkels en horeca moesten hun deuren sluiten en de klant bleef daardoor weg. Dat was de tijd dat in veel plaatsen in Nederland het initiatief 'Wees loyaal, koop lokaal' van de grond kwam.

Initiatief

Willem Jan Coenmans, die een bedrijf op industrieterrein Paveijen heeft, zag dat in Buren ontstaan en kende degene die er daar druk mee was. Vanuit Buren waaide het initiatief over naar Culemborg. Inmiddels had Coenmans Jasper van Everdingen erbij betrokken, die een winkel in de binnenstad heeft. "In deze tijd kunnen we elkaar als ondernemers richting consument heel goed helpen", zegt Coenmans. "Door precies hetzelfde uit te geven, maar op een net iets andere manier. Waarom van ver halen, als dat dichtbij ook kan? Op die maner steun je de lokale ondernemer en help je hem door een moeilijke periode heen." Degene die in Buren druk was met de website kooplokaalburen.nl wilde het format doorzetten en zo kwam kooplokaalculemborg.nl in de lucht. Alle ondernemers konden (en kunnen) zich daarbij aansluiten. Inmiddels is dat al in grote getale gebeurd. Honderdzeventig ondernemers, van horeca tot groot bedrijf, hebben zich aangesloten.

Ideeën

Coenmans en Van Everdingen steken op vrijwillige basis veel tijd in dit project. "Het gaat allemaal belangeloos", zegt Coenmans. "Soms kost het me geld, maar dat maakt niet uit. We kunnen op deze manier iets betekenen voor alle ondernemers. Daar gaat het om. Politieke kleur en willekeur, daar blijven we ver van. We zijn er voor iedereen!" Inmiddels begint het lokale project grote vormen aan te nemen. De twee initiatiefnemers bedachten een kalenderactie, waarvan het de bedoeling is dat stadgenoten via een wedstrijd een foto kunnen maken (inzenden via info@drukkerij-imprimatur.nl). De mooiste foto's komen op die kalender en de hoofdprijs is een afdruk van de winnende foto op plexiglas. Een tweede actie is de kerstpakkettenactie. Er worden pakketten in drie prijsklassen gemaakt, mét lokale producten. Tot nu toe zijn er al 330 bestellingen binnen. "Een mooie opsteker voor de lokale middenstanders", zegt Coenmans. "Dit is het bewijs dat we door samen te werken, iets voor elkaar kunnen betekenen."

Evert Scheffer

'Wij blijven ver van politiek, Dit gaat van onszelf uit'

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden